Annalan puutarha

Annalan puutarha on kaikille avoin, idyllinen puistoalue  (Hämeentie 154) Helsingin syntysijoilla, Vanhassakaupungissa, Annalanmäen ja Kellomäen välissä. Annalan puutarhan kunnostustyöt valmistuivat vuonna 2000. Aluetta hoidetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin  rakennusviraston kartanoyksikön kanssa.

Hyötykasviyhdistys toimii alueella rakennuksessa J. Järjestämme talossa kaikille avoimia kursseja ja tapahtumia. Vierailijalle aina avoin teemapuutarha tutustuttaa hyötykasveihin ja luonnonmukaiseen kateviljelyyn. Teemapuutarhat koostuvat keittiökasvimaasta, yrttimaasta, värjäyskasveista, Topeliuksen ajan lääkekasveista, perhospuutarhasta ja sidontaan käytettävistä kasveista.

Annalan kokonaisuuteen kuuluu historiallinen talvikasvihuone eli orangeria. Siellä hoidamme huonekasvien ja vanhojen pelargonien kokoelmaa. Tunnelmallinen ruukutushuone on kasvivärjäystä, pistokaslisäystä ja kevätkylvöjä varten. Annalan omia taimia onkin myynnissä tapahtumissa keväällä ja syksyllä.

web_etusivu_3000x1400_annala2

Tervetuloa kaikkina vuodenaikoina
Annalan puutarhaan!

Annalan puutarha
Hämeentie 154, rakennus J
040 592 2122 (toiminnanjohtaja)
044 272 1259 (Annalan puutarhuri kesällä)

Tapahtumiin ja tilaisuuksiin liittyvät tiedustelut

annala@hyotykasviyhdistys.fi, 044 272 1259
Mikäli asiasi ei ole kiireellinen, toivomme yhteydenottoa  ensisijaisesti sähköpostilla.

Katso Annalan vuokraaman rakennuksen J paikka kartalla täältä.
Katso tapahtumakalenteri täältä.

Tapahtumien yhteyteen on yleensä merkitty myös yhteyshenkilö yhteystietoineen.

Annalan puutarhaan on erinomaiset julkiset liikenneyhteydet

BUSSIT
52, 57, 68, 71, 73B, 74 ja 506

RATIKAT
6 Hietalahti – Arabia
8 Jätkäsaari – Töölö – Arabia

Omalla autolla tulevat pysäköivät autonsa Hämeentien varteen tai puutarhan omalle parkkipaikalle palsta-alueen idän puoleiseen päähän. Puistoalueelle autojen ajo on kielletty!

Lepoa ja kasvikulttuuria

Annala on puutarhaharrastuspaikan lisäksi levähdys- ja nautintopaikka helsinkiläisille ja kaupunkiin tuleville matkailijoille.

Hyötykasviyhdistys edistää koko Annalan huvila-alueen kehittymistä kaupunkilaisia palvelevaksi puutarhakulttuurin keskittymäksi. Teemme työtä, jotta Annalan koko huvila-alue on tulevaisuudessa kaikille avoin, virikkeellinen ja inspiroiva puutarhaparatiisi.

Annalan J rakennuksen seiniä koristavat vaihtuvat, yleensä kasviaiheiset taidenäyttelyt.  Näyttelytila on taiteilijalle ilmainen. Kukin näyttely voi olla ripustettuna noin kolme kuukautta. Taiteilijat voivat tarjota kasvimaailmaan sopivia töitään ottamalla yhteyttä taina@hyotykasviyhdistys.fi.

Myös Orangeriassa järjestettiin  kunnostuksen jälkeen näyttely ’Helsinkiläisiä huonekasveja,’ joka avattiin Helsingin kaupungin 450-juhlavuoden kunniaksi vuonna 2000. Keräämme jatkuvasti vanhoja huonekasveja, joita voi tarjota kokoelmiimme kaikkien ihailtavaksi. Kasveihin voivat tulla tutustumaan ryhmät ja yksityishenkilöt sopimalla ajankohdasta erikseen. Orangerian kasvien pistokkaita on myös mahdollisuus ostaa kevään taimitorin yhteydessä. Valitettavasti meillä ei ole tilaa ottaa vastaan kovin suureksi kasvaneita kasveja.

annala_01

Tapahtumat ja kurssit Annalassa

Annalassa tapahtuu ympäri vuoden. Järjestämme mielenkiintoisia kursseja kasveihin ja puutarhaan liittyvistä aiheista. Puutarhateemailtoja, joihin on yleensä vapaa pääsy (muutamissa on kurssimaksu), vietetään kesä-syyskuussa tiistai-iltaisin klo 18 alkaen. Myös maksullisia puutarhakierroksia ryhmille järjestetään tilauksesta kahvi- ja yrttiteetarjoiluineen.

Kysy myös virkistyspäivää työpaikan porukalle! Räätälöimme mukavan teemapäivän kasvien maailmassa. Ota yhteyttä!

Suosituimpia aiheitamme:

• Yrttipäivä jalkakylpyineen ja teemaistiaisineen (1/2 päivää)
  • Kukkasidontaa ja kukkien kieltä (2-3 h)
  • Parvekeviljely tai kasvimaan perustaminen
  • Syksyllä sadosta ruokaa -kokkaussessiot

Näytä kaikki tapahtumat

Pro Anneberg – Annalan puolesta

Pro Anneberg -työryhmän tavoitteena on kehittää Annalasta kansallisesti ja kansainvälisestikin merkittävä puutarhakulttuurikeskus.

Annalan huvilakokonaisuus on kaavoitettu puutarhakulttuurille. Yhdessä Helsingin kaupungin kanssa on luotu visio (1997), jossa alueen suojellut rakennukset olisivat osa puutarhakulttuurikeskuksen kokonaisuutta. Vihreä Sivistysliitto myönsi suunnitelmalle  ’Visio 97′ -palkinnon. Hyötykasviyhdistys on työskennellyt omalta osaltaan vision mukaan, tuoden Annalan puutarhaan aktiivista kurssitoimintaa sekä tapahtumia.

Huvilakokonaisuuden helmi, Annalan päärakennus, on nyt kuitenkin seissyt pitkään tyhjillään ja kaipaa remonttia. Työryhmä pyrkii varmistamaan, että päärakennus kunnostetaan ja osoitetaan puutarhakulttuurin käyttöön.  Hyötykasviyhdistys on valmis ottamaan vastuuta Annalan alueen kehittämisestä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.  Vision toteuduttua alue on vielä vahvemmin puutarhaharrastajien ja kansalaistoiminnan areena, puutarhaturismin kohde, monipuolinen tieto- ja taitokeskus sekä hyvinvoinnin ja virkistyksen lähde puutarhakirjallisuuden lukusaleineen ja kesäkahviloineen.

Työryhmästä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä toiminnanjohtajaan, p. 040-592 2122 (Taina Laaksoharju)

kuva 499