Annalan puutarha

Annalan puutarha on kaikille avoin, idyllinen puistoalue Helsingin syntysijoilla, Vanhassakaupungissa. Puutarhan kunnostustyöt valmistuivat vuonna 2000. Aluetta hoidetaan Helsingin kaupungin  rakennusviraston kartanoyksikön kanssa.

Hyötykasviyhdistys toimii keltaisessa puutalossa (rakennus J), jossa järjestämme kaikille avoimia kursseja ja tapahtumia. Teemapuutarhat tutustuttavat hyötykasveihin ja luonnonmukaiseen kateviljelyyn. Teemapuutarhojen alue koostuu keittiökasvimaasta, yrttimaasta, värjäyskasveista, Topeliuksen ajan lääkekasveista, perhospuutarhasta ja sidontaan käytettävistä kasveista.

Kokonaisuuteen kuuluu myös historiallinen talvikasvihuone eli orangeria. Siellä hoidamme huonekasvien ja vanhojen pelargonien kokoelmaa. Tunnelmallinen ruukutushuone on kasvivärjäystä, pistokaslisäystä ja kevätkylvöjä varten. Annalan  taimia ja satoa on myynnissä tapahtumissa keväällä ja syksyllä.

web_etusivu_3000x1400_annala2

Tervetuloa kaikkina vuodenaikoina
Annalan puutarhaan!

Annalan puutarha
Hämeentie 154, rakennus J
040 592 2122 (toiminnanjohtaja)
044 272 1259 (Annalan puutarhuri kesällä)

Tapahtumiin ja tilaisuuksiin liittyvät tiedustelut

annala@hyotykasviyhdistys.fi, 044 272 1259
Toivomme yhteydenottoa  ensisijaisesti sähköpostilla, ellei asia ole kiireinen.

Katso Annalan vuokraaman rakennuksen J paikka kartalla täältä.
Katso tapahtumakalenteri täältä.

Tapahtumien yhteydessä on yleensä myös yhteyshenkilö.

Annalaan on erinomaiset julkiset liikenneyhteydet

Suosittelemme käyttämään julkisia liikennevälineitä etenkin Taimitorin, Syystorin ja Joulutorin aikaan.

BUSSIT
52, 57, 68, 71, 73B, 74 ja 506

RAITIOVAUNUT
6 Hietalahti – Arabia
8 Jätkäsaari – Töölö – Arabia

Omalla autolla saapuminen

Omalla autolla tulevat pysäköivät Hämeentien varteen tai puutarhan omalle parkkipaikalle palsta-alueen idänpuoleiseen päähän. Parkkipaikkoja on niukasti etenkin tapahtumien yhteydessä. Puistoalueelle ajo on kielletty.

Lepoa ja kasvikulttuuria

Annala on puutarhaharrastuspaikan lisäksi levähdys- ja nautintopaikka helsinkiläisille ja kaupunkiin tuleville matkailijoille.

Hyötykasviyhdistys edistää koko Annalan huvila-alueen kehittymistä kaupunkilaisia palvelevaksi puutarhakulttuurin keskittymäksi. Teemme työtä, jotta Annalan koko huvila-alue on tulevaisuudessa kaikille avoin, virikkeellinen ja inspiroiva puutarhaparatiisi.

Puutarha- ja kasviaiheiset taidenäyttelyt koristavat Annalan J rakennuksen seiniä.  Teokset voivat olla ripustettuna noin kolme kuukautta. Näyttelytila on taiteilijalle ilmainen. Tiedustelut info@hyotykasviyhdistys.fi.

Ryhmät ja yksityishenkilöt voivat tulla tutustumaan orangerian pelargoneihin ja vanhoihin huonekasveihin sovittuna ajankohtana. Etenkin pelargonien pistokastaimia on myös mahdollisuus ostaa kevään Taimitorilta.

Vanhoja huonekasveja voi tarjota kokoelmiimme kaikkien ihailtavaksi. Valitettavasti meillä ei ole tilaa ottaa vastaan kovin suuria kasveja.

annala_01

Tapahtumat ja kurssit Annalassa

Järjestämme ympäri vuoden kursseja puutarhaan ja kasveihin liittyvistä aiheista. Seuraa tapahtumakalenteriamme.

Touko-syyskuussa Annalassa pyörivät maksuttomat tiistaiteemaillat.  Pieni kahvio avautuu klo 17, ohjelma alkaa klo 18.

Järjestämme myös tilauksesta maksullisia puutarhakierroksia ryhmille kahvi- ja yrttiteetarjoiluineen. Räätälöimme myös virkistyspäiviä esimerkiksi työporukoille. Suosituimpia aiheitamme ovat:

• Yrttipäivä jalkakylpyineen ja teemaistiaisineen (1/2 päivää)
  • Kukkasidontaa ja kukkien kieltä (2–3 h)
  • Parvekeviljely tai kasvimaan perustaminen
  • Sadosta ruokaa -kokkaussessiot satoaikaan

Näytä kaikki tapahtumat

Pro Anneberg – Annalan puolesta

Pro Anneberg -työryhmän tavoitteena on kehittää Annalasta kansallisesti ja kansainvälisestikin merkittävä puutarhakulttuurikeskus.

Annalan huvilakokonaisuus on kaavoitettu puutarhakulttuurille. Yhdessä Helsingin kaupungin kanssa on luotu visio (1997), jossa alueen suojellut rakennukset olisivat osa puutarhakulttuurikeskuksen kokonaisuutta. Vihreä Sivistysliitto myönsi suunnitelmalle  ’Visio 97′ -palkinnon. Hyötykasviyhdistys on työskennellyt omalta osaltaan sen mukaan ja tuonut Annalan puutarhaan aktiivista kurssitoimintaa ja tapahtumia.

Huvilakokonaisuuden helmi, Annalan päärakennus, on nyt kuitenkin seissyt pitkään tyhjillään ja kaipaa remonttia. Työryhmä pyrkii varmistamaan, että päärakennus kunnostetaan ja osoitetaan puutarhakulttuurin käyttöön.  Hyötykasviyhdistys on valmis ottamaan vastuuta Annalan alueen kehittämisestä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.  Vision toteuduttua alue on vielä vahvemmin puutarhaharrastajien ja kansalaistoiminnan areena, puutarhaturismin kohde, monipuolinen tieto- ja taitokeskus sekä hyvinvoinnin ja virkistyksen lähde puutarhakirjallisuuden lukusaleineen ja kesäkahviloineen.

Työryhmästä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä puheenjohtajaan, p. 040 524 2486 (Riitta Korhonen).

kuva 499