Rosmariini

Rosmarin

Rosmarinus officinalis

Kasvaa Välimeren maissa 2-3 –metriseksi, meillä n. 30-50 senttiseksi pensaaksi. Neulas- maiset nahkeat lehdet, kukat vaaleansiniset tai punertavat. Ei ole meillä talvenkestävä, mutta voidaan ottaa ruukkuun sisälle, jolloin kukkii maaliskuussa, jos hyvin käy. Paras talvilämpö 12-15°C. Hyvä mehiläiskasvi! 1g = n. 750 sie- mentä.

Esikasvatus maaliskuussa. Siementen pitäminen kylmässä, lähellä nollaa muutaman päivän ajan edistää itämistä. Itää 21 asteessa 1-2 viikossa. Menestyy suojaisassa ja lämpimässä paikassa, kalkkipitoisessa, vettä läpäisevässä mullassa. Taimiväli 25x25cm. Kastellaan varoen. Jos halutaan talvettaa, istutetaan jo elokuus- sa ruukkuun, jotta sopeutuu siihen ennen sisälle siirtoa.

Lehtiä kerätään tarpeen mukaan.  Suositellaan   käytettäväksi   ’kevyellä kädellä’. Täydentää muiden yrttien makua. Käy- tetään lihan, kalan, kanan ja makkaran mausta- miseen, valkosipulin seuraksi sekä kastikkeeseen mintun kanssa. Edistää ruoansulatusta ja sapen  eritystä,  sopii  siksi  rasvaisten  ruokien mausteeksi. Keitteestä tehdyllä puurohauteella on hoidettu reumaa. Elimistöä vahvistava yrtti!

2379_rosmariini2379_rosmariini_2
ROSMARIINI 2379