Hyötykasviyhdistys ry edistää luonnonmukaista harrastusviljelyä ja kasvien monipuolista hyötykäyttöä. Yhdistykseen kuuluu noin 7000 jäsentä. Hyötykasviyhdistys ry perustettiin kesällä 1978. Yhdistyksen ”isä” oli toimittaja Risto Nurmi ja professori Toivo Rautavaara oli yksi perustajajäsenistä. Perusajatuksena oli solmia uudelleen kaupunkilaistuvien ihmisten yhteydet luontoon. Tehtävä on edelleen ajankohtainen.

liity

Toimintaa ympäri Suomen

Yhdistyksen kotipaikka on Helsinki, jossa sijaitsevat yhdistyksen toimisto, Alku & Juuri puoti sekä Annalan puutarha. Yhdistyksen alaosastoja toimii Kanta-Hämeessä, Kuopiossa, Oulussa, Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

Hyötykasviyhdistyksen hallitus

Hyötykasviyhdistys ry:n syyskokouksessa 2016 valittu hallitus: Riitta Korhonen (pj) ja varsinaiset jäsenet Eija Keski-Korpela, Ulla Gustafsson, SannaKajsa Velmala, Piia Reinikainen, Aila Rissanen, Eija Leinonen ja Maija Pulkkinen.

Toiminnanjohtajana toimii Katja Uski 1.1.-30.6.2017 (Taina Laaksoharju opintovapaalla).

Mitä Hyötykasviyhdistys tekee?

• Olemme kasvi- ja puutarhaharrastajien yhteisö.
  • Edistämme luonnonmukaista puutarhanhoitoa kouluttamalla, neuvomalla ja julkaisemalla.
  • Tarjoamme laajan siemenvalikoiman, jonka pääpainona on monimuotoisuus, perinteiset hyvät kulttuurikasvit ja luomu.
  • Edistämme kasvitietoutta ja osaamista järjestämällä kursseja ja luentotilaisuuksia monipuolisesti kasveihin liittyvistä teemoista ympäri Suomen, alueosastot vapaaehtoisvoimin.
  • Toimimme yhteistyössä eri järjestöjen kanssa kestävän kehityksen ja huoltovarmuuden puolesta.
  • Ylläpidämme kaikille avoimia kasvikokoelmia  Annalan puutarhassa,  joka levähdys- ja nautintopaikka kaikille kasveista ja puutarhoista kiinnostuneille.
  • Annalassa järjestämme myös kursseja, koulutuksia ja vuotuisia tapahtumia, joissa pienet luomutuottajat ja kädentaitajat myyvät tuotteitaan.
  • Vuokraamme ja ylläpidämme viljelypalstoja.
  • Avustamme mediaa kasviaiheisissa jutuissa ja kysymyksissä.
  • Tarjoamme puutarha-alan harjoittelijoille hyvän harjoittelupaikan, kuntouttavia työmahdollisuuksia sekä tuotamme hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä järjestämällä talkoita.
  • Voit tilata kauttamme puutarhaneuvontaa. Katso lisätietoja täältä.

Katso video Taimitorilta

Kaikki kasvit ovat hyötykasveja!

Vanhat kasvit kunniaan!

Vanhojen kasvien säilyttäminen on yksi yhdistyksen tärkeä tehtävä. Tämän tehtävän professori Rautavaara halusi erikseen kirjata sääntöihin. Niinpä jäsenet, joilla on vanhoja, pitkään meillä Suomessa kasvaneita kantoja, vaalivat niitä aarteinaan puutarhoissaan. Lisäksi yhdistys suosii siemenvalinnoissaan vanhoja, historiallisesti mielenkiintoisia lajikkeita. Siemenluettelosta löytyykin useita kymmeniä 1700-1800-luvun kauppalajikkeita.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jäsenlehti Pähkylä

Jäsenlehti Pähkylä yhdistää kaikki hyötyläiset neljä kertaa vuodessa. Lehdessä löytyy kirjoituksia mielenkiintoisista kasvilajeista, asiantuntijoiden tekstejä sekä jäsenten viljelykokemuksia eri puolilta Suomea. Siinä käsitellään laajasti keittiökasvien ja yrttien viljelyä ja käyttöä unohtamatta luonnonkasvien hyötykäyttöä. Jäseniltä jäsenille-palstalla julkaistaan jäsenien pikkuilmoituksia, jos haluaa esimerkiksi antaa, ostaa tai myydä kasveja ja puutarhakirjoja. Siinä voi myös kertoa kokemuksistaan tai kysyä ongelmiinsa ratkaisua. Kauha ja juuri-osastossa jäsenet antavat hyvät kasvisruokareseptinsä muiden nautittaviksi.

Pähkylä on lukijaläheinen, informatiivinen ja asiantunteva. Pähkylä ei ole mikään tiukkapipoisten lehti sillä puutarhanhoito on nautinnollinen asia.

Tammikuun alussa, vuoden ensimmäisen Pähkylän liitteenä,  ilmestyy myös noin 130 -sivuinen siemenluettelo, joka on samalla viljelyopas. Se on puutarhaharrastajan inspiraation lähde!

hytykasviyhdistys_kasvi_01

Työharjoittelu Hyötykasviyhdistyksessä

Hyötykasviyhdistys tarjoaa monipuolisen harjoittelupaikan Annalan puutarhassa Helsingissä. Annalassa on keittiöpuutarha ja useita teemapuutarhoja, joissa kasvaa esimerkiksi värjäyskasveja, lääkekasveja ja perhosten suosikkilajeja. Orangeriassa vaalitaan perinnehuonekasveja ja pelargoneja. Asiakaspalveluun liittyvän harjoittelujakson voi suorittaa Töölössä Alku & Juuri -puutarhapuodissa.

Lue lisää harjoittelusta.

HYÖTYKASVIYHDISTYS RY

Mechelininkatu 51
vaihde 09 4342 350