AMARYLLIS

Amaryllis, Hippeastrum

• Poista sipulista kaikki kuivuneet ja kuolleet juuret.

• Pidä sipulia vesilasissa muutaman tunnin tai yön yli, niin että juuret imevät kosteutta.
  • Ota reiällinen, alaspäin kapeneva, puhdas kukkaruukku sipulin koon mukaan. Istuttajan peukalot täytyy mahtua tiivistämään multa sipulin ympäriltä eli sipulin ja ruukun reunan väliin tulee jäädä tilaa 1½ – 2 cm.
  • Laita ruukun pohjalle lekasoraa tai pikkukiviä salaojitukseksi.
  • Pohjan reiän peitoksi voi laittaa palan kärpäsverkkoa tai talouspaperin palasen, niin ettei multa valu reiästä läpi lautaselle.
  • Mullan tulee olla hyvää, humuspitoista puutarhamultaa, johon on hyvä sekoittaa karkeaa soraa ilmavuuden ja veden läpäisevyyden parantamiseksi. Laita pohjasoran päälle kerros multaa ja halutessasi hitaasti liukenevaa lannoitetta, sarvilastua. Ota sipuli käteen ja aseta se keskelle ruukkua. Tarkista, että juuret ovat kauniisti hajallaan. Ripottele multaa juurien väliin ja ympärille.
  • Koputtele ruukkua välillä kevyesti pöytään ja tiivistä sormin, älä kuitenkaan junttaa. Sipuli saa olla kainaloitaan myöten mullassa. Liian syvään istutettuna se mädäntyy helposti. Se jakaantuukin silloin helpommin, mikä heikentää kukintaa. Myös punalaikku-niminen sienitauti pääsee helpommin tekemään tuhojaan, jos sipuli on istutettu liian syvään.
  • Istutuksen jälkeen ei tarvitse kastella, ellei multa ole rutikuivaa.

• Aseta ruukku lämpöiseen, valoisaan paikkaan, mielellään eteläikkunalle.
  • Varovainen kastelu ja lannoitus aloitetaan vasta, kun kukkavarsi on noin 10cm korkea. Märkyys tappaa juuret, ja sipuli kasvattaa vain lehtiä kukkien kustannuksella.
  • Myös kukkavarren kiivaan kasvun aikana yritä hillitä hoitovimmaasi, ettei kukkavana kasva korkeuksiin.
  • Moni tekijä vaikuttaa siihen, kuinka kauan aikaa kuluu kukkimisen alkamiseen; keskimäärin se on 6-10 viikkoa.
  • Yksi kukka kestää noin pari viikkoa, myös maljakkokukkana. Uusia kukkia aukeaa toinen toisensa jälkeen.
  • Kuihtuneet kukat poistetaan, ellei halua siemeniä. Siemenien kypsyttäminen kuluttaa sipulin voimia.
  • Kun kaikki kukat ovat kuihtuneet, kukkavana leikataan pois tyveä myöten.

Jättiamaryllis ’Christmas Gift’, 1 kpl 5147

Saapuvat puotiin ja varastoon viikolla 41.

Hippeastrum x hortorum

Sipulikoko 36/38. Joulun uusi suosikki: puhtaanvalkoinen, jalomuotoinen, suurikokoinen kukinto. Hoikka, mutta jämäkkä varsi. Kukat kestävät useamman viikon ja sopivat erinomaisesti myös leikkokukaksi. Korkeus 50-80 cm.

Amaryllis ’Benfica’ 1 kpl 5802

Saatavana viikolla 41.

Hippeastrum x hortorum

Suuret terälehdet, syvän samettisen punaiset, niitä reunustaa ohut reunus, kuin silkkiä. Sisällä kukassa hiukan vihreää, kuin koruna. Taianomaisen kaunis amaryllis.

Sipulikoko 22/28.

Nelson Garden -tuotantoa.

Amaryllis ’Magical Touch’, 1 kpl 5801

Saatavana viikolla 41.

Sipulikoko 28/30.

Nelson Garden -tuotantoa.

5800_itspaiva
5800 Amaryllis Suomi Finland 100 vuotta 5800

Saapuvat puotiin ja varastoon viikolla 41.

Kaunis itsenäisyyden juhlavuoden amaryllis on valkoisella vahalla päällystetty, koko 26/28, sen kaulassa on sinivalkoinen nauha. Valkoinen kukinto voidaan ajoittaa itsenäisyyspäiväksi. Parafiiniin kastettu sipuli sisältää kaiken tarvittavan kasvuvoiman. Mukana hoito-ohje.

Jokaisesta myydystä kukkasipulista Nelsongarden Oy ja Hyötykasviyhdistys ry luovuttavat yhteensä yhden euron sotiemme veteraaneille.
Ole mukana tukemassa veteraanityötä!