Muita kevätkukkijoita

Maan tulee olla kuohkeaa ja vettä läpäisevää. Yleensä sipulikasvit viihtyvät auringossa, mutta poikkeuksiakin on. Siis oikeat kasvit oikeille paikoille.

Istutussyvyys on noin 2,5-3 x sipulin korkeus. Lannoitteena käytetään kompostia tai hidasliukoista typpeä sisältävää sipulikasveille tarkoitettua erikoislannoitetta, luu- tai verijauhoa, sarvilastua. Maa kalkitaan tarvittaessa (pH 6-7). Jos multa on kuivaa, se kastellaan.

Sipulit ovat kauneimmillaan suurina ryhminä. Istuta sipulit niin, että näyttää siltä kuin luonto itse olisi suunnitellut niiden paikat. Monet keväällä kukkivat perennat sopivat erinomaisesti sipulikasvien seuraksi, kuten lemmikit, kevätkaihonkukat, imikät sekä tuoksuorvokit.

Lehtien annetaan lakastua omassa tahdissaan. Pitkät lehdet voi letittää. Jos lehdet poistetaan vihreinä, sipulit heikkenevät, eivätkä ehkä enää kuki seuraavana keväänä. Jos sipulikasvit ovat levinneet nurmikolle, on odotettava ja leikattava ruoho vasta sitten, kun sipulien lehdet ovat lakastuneet. Jos lehtien kuivumista ei halua odottaa kesään saakka, valitaan kasveja, joiden lehdet lakastuvat nopeasti. Tällaisia kasveja on muun muassa lumikellot, krookukset, talventähdet ja kiurunkannukset.

Monet sipulikasvit lisääntyvät myös siemenestä. Kun ne saavat rauhassa kehittää siemenensä, ne kylväytyvät itse. Joskus on aika nuorentaa kasvustoja. Kukinnan loppuminen on merkki siitä. Kasvit ovat liian ahtaasti, eivätkä niiden voimat riitä kukkimiseen. Silloin sipulit kaivetaan ylös, erotellaan toisistaan ja istutetaan kunnostettuun penkkiin. Ensimmäisen vuoden kukinta saattaa olla vaatimaton, mutta toisena vuonna uudelleen istutus palkitsee vaivannäön.

Sipulikukat tarvitsevat säännöllistä lannoitusta. Keväällä sirotellaan jotain orgaanista lannoitetta (esimerkiksi sarvilastua, luujauhoa, verijauhoa) maanpinnalle versojen noustessa maasta, toisen kerran heti kukinnan jälkeen. Kun sipulit saavat säännöllisesti ravinteita, maa pysyy kuohkeana, ja sipulit kukoistavat entistä kauniimpana. Verijauheen sanotaan karkottavan hirvet, peurat, rusakot ja kanit tulppaaneista, krookuksista ja muista kukkapenkkien herkuista.

Valitse näistä:

Tuotteita ei ole saatavissa tällä hetkellä.