Puistolemmikki

Trädgårdsförgätmigej

Myosotis sylvatica

Kaunis tuoksuton sinikukkainen kukinto kiemuran muotoinen, lehdet suikeat ja hieno- karvaiset. Korkeus 30-40cm. Sai nimensä jo 1500-luvulla: Myosotis tarkoittaa hiiren korvaa. Lemmikistä on tullut muistojen ja toisen ihmisen muistamisen vertauskuva, siitä nimet ‘för- gätmigej’, ‘forget  me  not’,  ‘Vergissmeinnicht’ eli älä unohda minua! 1800-luvulla se oli kaikkein suosituin kukkasymboli kiiltokuvissa, pöytäliinoissa, astioissa ja runoissa. Kukkii touko- kesäkuussa. 1g = n. 1600 siementä.

Esikasvatus huhti-toukokuussa tai kylvö avomaalle touko-kesäkuussa 0,5 cm syvyyteen. Peitetään vain ohuelti, siemen tarvitsee valoa itääkseen. Itää 18 asteessa 14-20vrk:ssa. Viihtyy parhaiten puolivarjossa, runsashumuksisessa, kalkitussa, tuoreena pysyvässä maassa. Kukkii toisena vuonna. Kylväytyy myöhemmin itse.

Antaa kauniin taustan kevään sipulikasveille. Kukilla voi koristella kakkuja ja salaattia. Leikkokukka

3178_Forget_Me_Not_Seeds_Royal_Blue
puistolemmikki ’SYMPHONY BLUE’ 3193

Lajike on ollut Englannissa myyntimenestys!

Annos noin 400 siementä