Hyötykasviyhdistys edistää luonnonmukaista harrasteviljelyä ja kasvien monipuolista käyttöä. Joukkoomme kuuluu noin 7 000 jäsentä.

Yhdistys perustettiin vuonna 1978. Yhdistyksen ’’isä’’ on toimittaja Risto Nurmi. Professori Toivo Rautavaara oli yksi perustajajäsenistä.

Perusajatuksena oli auttaa kaupunkilaistuvia ihmisiä solmimaan uudellen yhteydet luontoon. Tehtävä on edelleen ajankohtainen.

liity

Toimintaa ympäri Suomen

Yhdistyksen kotipaikka on Helsinki, jossa sijaitsevat toimisto, Alku & Juuri -puoti ja Annalan puutarha.

Alueosastot toimivat Kanta-Hämeessä, Kuopiossa, Oulussa, Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

Hyötykasviyhdistyksen hallitus

Syyskokouksessa 2016 valittu hallitus: Riitta Korhonen (pj). Varsinaiset jäsenet: Eija Keski-Korpela, Ulla Gustafsson, SannaKajsa Velmala, Piia Reinikainen, Aila Rissanen, Eija Leinonen ja Maija Pulkkinen.

Vastaavana toiminnanjohtajana toimii  Katja Uski (1.10.2017-31.12.2017).

Mitä Hyötykasviyhdistys tekee?

• Olemme kasvi- ja puutarhaharrastajien yhteisö. Jäseninä voivat olla sekä yksityishenkilöt että yhteisöt.
  • Edistämme luonnonmukaista puutarhanhoitoa kouluttamalla, neuvomalla ja julkaisemalla.
  • Tarjoamme laajan siemenvalikoiman, jossa painottuu monimuotoisuus, perinteiset vanhat kasvit ja luomusiemenet.
  • Lisäämme kasvitietoutta järjestämällä kaikille avoimia kursseja ja luentotilaisuuksia ympäri Suomen, alueosastot vapaaehtoisvoimin.
  • Ylläpidämme kasvikokoelmia  Helsingissä Annalan puutarhassa,  joka on kaikkien kasveista kiinnostuneiden levähdys- ja kurssipaikka.
  • Järjestämme Annalassa myös tapahtumia, joissa jäsenet sekä pienet luomutuottajat ja kädentaitajat myyvät tuotteitaan.
  • Vuokraamme ja ylläpidämme viljelypalstoja. Palstat ovat Helsingissä.
  • Tarjoamme kuntouttavia työmahdollisuuksia ja puutarha-alan harjoittelijoille monipuolisen harjoittelupaikan.
  • Tuotamme hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä järjestämällä talkoita Annalassa. Seuraa tapahtumakalenteriamme.
  • Edistämme muiden järjestöjen kanssa kestävää kehitystä ja huoltovarmuutta.
  • Avustamme tiedotusvälineitä.
  • Voit tilata kauttamme puutarhaneuvontaa. Katso lisätietoja täältä.

Katso video Taimitorilta

Kaikki kasvit ovat hyötykasveja!

Vanhat kasvit kunniaan!

Vanhojen kasvien säilyttäminen on yksi tärkeimmistä tehtävistämme, jonka professori Toivo Rautavaara halusi kirjata yhdistyksen sääntöihin. Suosimme siemenvalinnoissamme vanhoja, historiallisesti mielenkiintoisia lajikkeita. Siemenluettelossamme on useita kymmeniä 1700–1800-lukujen kauppalajikkeita. Ylläpidämme Annalan puutarhan orangeriassa vanhojen pelargonien kokoelmaa. Lisäksi yhdistyksen jäsenet vaalivat puutarhoissaan pitkään Suomessa kasvaneita kasvikantoja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jäsenlehti Pähkylä

Pähkylä-lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Se kertoo toiminnastamme ja keittiökasvien ja yrttien viljelystä ja käytöstä luonnonkasveja unohtamatta. Lehdessä on niin asiantuntijoiden kirjoituksia kuin jäsentenkin kokemuksia. Se tekee lehdestä käytännönläheisen ja monipuolisen.

Tervetuloa tekemään yhdessä jäsenlehteä. Lue ohjeet lehden sivulta 4.

Julkaisemme Jäseniltä jäsenille -palstalla jäsenten pikkuilmoituksia, kuten esimerkiksi kasvien ja puutarhakirjojen osto- ja myynti-ilmoituksia.

Siemenluettelo – Viljelyopas

Siemenluettelo – Viljelyopas ilmestyy tammikuussa. Noin 130-sivuinen luettelo postitetaan jäsenille automaattisesti.

hytykasviyhdistys_kasvi_01

Harjoittelu Hyötykasviyhdistyksessä

Hyötykasviyhdistys tarjoaa monipuolisen harjoittelupaikan Helsingissä. Annalan puutarhassa on keittiöpuutarha ja useita teemapuutarhoja, joissa kasvaa esimerkiksi värjäyskasveja, lääkekasveja ja perhosten suosikkilajeja. Orangeriassa vaalitaan perinnehuonekasveja ja pelargoneja. Asiakaspalveluun liittyvän harjoittelujakson voi suorittaa Töölössä Alku & Juuri -puutarhapuodissa.

Lue lisää harjoittelusta.

Hyötykasviyhdistys hakee toiminnanjohtajaa

Tehtävä tarjoaa näköalapaikan puutarhakulttuurin ja viljelyharrastuksen kasvavalla kentällä.

Hyötykasviyhdistys edistää luonnonmukaista puutarhanhoitoa. Sillä on kuusi alueosastoa ja lähes 7 000 henkilöjäsentä ympäri Suomea. Yhdistyksellä on kaksi toimipistettä: Puutarhapuoti Alku&Juuri (Mechelininkatu 51, Helsinki) ja Annalan puutarha (Hämeentie 154, Helsinki), jossa yhdistys ylläpitää näytepuutarhoja sekä järjestää monipuolista koulutusta ja tapahtumia. Yhdistys julkaisee vuosittain siemenluettelon ja neljä kertaa vuodessa Pähkylä-jäsenlehden.

Hakemukset 22.10. 2017 mennessä ansioluetteloineen ja palkkatoivomuksineen.

Lue lisää ja hae paikkaa.

HYÖTYKASVIYHDISTYS RY

Mechelininkatu 51
vaihde 09 4342 350
info@hyotykasviyhdistys.fi

ANNALAN PUUTARHA

Annalan puutarha
Hämeentie 154, rakennus J
040 592 2122 (toiminnanjohtaja)
044 272 1259 (Annalan puutarhurit)

Alueosastot

PIRKANMAA

Kaisu Tupala

050 520 8331, pirkanmaanhyoty@gmail.com

Facebook-ryhmä Hyötykasviyhdistyksen Pirkanmaan paikallisosasto.

VARSINAIS-SUOMI

Tuija Suokas

050 387 6001, tuijair.suokas@gmail.com

OULU