Hyötykasviyhdistys edistää luonnonmukaista harrasteviljelyä ja kasvien monipuolista käyttöä. Joukkoomme kuuluu noin 7 000 jäsentä.

Yhdistys perustettiin vuonna 1978. Yhdistyksen ’’isä’’ on toimittaja Risto Nurmi. Professori Toivo Rautavaara oli yksi perustajajäsenistä.

Perusajatuksena oli auttaa kaupunkilaistuvia ihmisiä solmimaan uudellen yhteydet luontoon. Tehtävä on edelleen ajankohtainen.

kollaasi7-1

Toimintaa ympäri Suomen

Yhdistyksen kotipaikka on Helsinki, jossa sijaitsevat toimisto, Alku & Juuri -puoti ja Annalan puutarha.

Alueosastot toimivat Kanta-Hämeessä, Kuopiossa, Oulussa, Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

Hyötykasviyhdistyksen hallitus

Syyskokouksessa 2017 valittu hallitus

Puheenjohtaja: Riitta Korhonen

Varsinaiset jäsenet: Ulla Gustafsson, Eija Keski-Korpela, Elina Nummi, Maija Pulkkinen, Aila Rissanen, Birgitta Rossing ja Leena Tuokko

Varajäsenet: Risto Hämäläinen, Terttu Lehtiniemi, Viveca Leväaho, Vesa Linqvist, Kristiina Miettinen, Rosemarie Schnitzler ja Sannakajsa Velmala

Toiminnanjohtaja Katja Uski

Mitä Hyötykasviyhdistys tekee?

• Olemme kasvi- ja puutarhaharrastajien yhteisö. Jäseninä voivat olla sekä yksityishenkilöt että yhteisöt.
  • Edistämme luonnonmukaista puutarhanhoitoa kouluttamalla, neuvomalla ja julkaisemalla.
  • Tarjoamme laajan siemenvalikoiman, jossa painottuu monimuotoisuus, perinteiset vanhat kasvit ja luomusiemenet.
  • Lisäämme kasvitietoutta järjestämällä kaikille avoimia kursseja ja luentotilaisuuksia ympäri Suomen, alueosastot vapaaehtoisvoimin.
  • Ylläpidämme kasvikokoelmia  Helsingissä Annalan puutarhassa,  joka on kaikkien kasveista kiinnostuneiden levähdys- ja kurssipaikka.
  • Järjestämme Annalassa myös tapahtumia, joissa jäsenet sekä pienet luomutuottajat ja kädentaitajat myyvät tuotteitaan.
  • Vuokraamme ja ylläpidämme viljelypalstoja. Palstat ovat Helsingissä.
  • Tarjoamme kuntouttavia työmahdollisuuksia ja puutarha-alan harjoittelijoille monipuolisen harjoittelupaikan.
  • Tuotamme hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä järjestämällä talkoita Annalassa. Seuraa tapahtumakalenteriamme.
  • Edistämme muiden järjestöjen kanssa kestävää kehitystä ja huoltovarmuutta.
  • Avustamme tiedotusvälineitä.
  • Voit tilata kauttamme puutarhaneuvontaa. Katso lisätietoja täältä.

Katso video Taimitorilta

Kaikki kasvit ovat hyötykasveja!

Vanhat kasvit kunniaan!

Vanhojen kasvien säilyttäminen on yksi tärkeimmistä tehtävistämme, jonka professori Toivo Rautavaara halusi kirjata yhdistyksen sääntöihin. Suosimme siemenvalinnoissamme vanhoja, historiallisesti mielenkiintoisia lajikkeita. Siemenluettelossamme on useita kymmeniä 1700–1800-lukujen kauppalajikkeita. Ylläpidämme Annalan puutarhan orangeriassa vanhojen pelargonien kokoelmaa. Lisäksi yhdistyksen jäsenet vaalivat puutarhoissaan pitkään Suomessa kasvaneita kasvikantoja.

satu1

Siemenluettelo – Viljelyopas

Siemenluettelo – Viljelyopas ilmestyy tammikuussa. Luettelo postitetaan jäsenille automaattisesti.

kollaasi5

Harjoittelu Hyötykasviyhdistyksessä

Hyötykasviyhdistys tarjoaa monipuolisen harjoittelupaikan Helsingissä. Annalan puutarhassa on keittiöpuutarha ja useita teemapuutarhoja, joissa kasvaa esimerkiksi värjäyskasveja, lääkekasveja ja perhosten suosikkilajeja. Orangeriassa vaalitaan perinnehuonekasveja ja pelargoneja. Asiakaspalveluun liittyvän harjoittelujakson voi suorittaa Töölössä Alku & Juuri -puutarhapuodissa.

Lue lisää harjoittelusta.

jattilaukat

Jäsenlehti Pähkylä

Pähkylä ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Se kertoo toiminnastamme ja keittiökasvien ja yrttien viljelystä ja käytöstä luonnonkasveja unohtamatta. Lehdessä on niin asiantuntijoiden kirjoituksia kuin jäsentenkin kokemuksia.

Tule mukaan tekemään jäsenlehteä!

Lue lisää Pähkylästä!

HYÖTYKASVIYHDISTYS RY

Mechelininkatu 51, 00250 Helsinki
Puoti 040 455 7141, tilaus@hyotykasviyhdistys.fi

Toimisto 040 455 7142, info@hyotykasviyhdistys.fi

ANNALAN PUUTARHA

Annalan puutarha, Hämeentie 154, rakennus J, 00560 Helsinki
040 592 2122, toiminnanjohtaja
044 272 1259, Annalan puutarhurit

040 455 7140, viestintä

Alueosastot

PIRKANMAA

Kaisu Tupala

050 520 8331, pirkanmaanhyoty@gmail.com

Facebook-ryhmä Hyötykasviyhdistyksen Pirkanmaan paikallisosasto.

VARSINAIS-SUOMI

Tuija Suokas

050 387 6001, tuijair.suokas@gmail.com

OULU