Annalan puutarha

Annalan puutarha on kaikille avoin, idyllinen puistoalue Helsingin syntysijoilla, Vanhassakaupungissa. Puutarhan kunnostustyöt valmistuivat vuonna 2000. Aluetta hoidetaan Helsingin kaupungin  rakennusviraston kartanoyksikön kanssa.

Hyötykasviyhdistys toimii keltaisessa puutalossa (rakennus J), jossa järjestämme kaikille avoimia kursseja ja tapahtumia. Teemapuutarhat tutustuttavat hyötykasveihin ja luonnonmukaiseen kateviljelyyn. Teemapuutarhojen alue koostuu keittiökasvimaasta, yrttimaasta, värjäyskasveista, Topeliuksen ajan lääkekasveista, perhospuutarhasta ja sidontaan käytettävistä kasveista.

Kokonaisuuteen kuuluu myös historiallinen talvikasvihuone eli orangeria. Siellä hoidamme huonekasvien ja vanhojen pelargonien kokoelmaa. Tunnelmallinen ruukutushuone on kasvivärjäystä, pistokaslisäystä ja kevätkylvöjä varten. Annalan  taimia ja satoa on myynnissä tapahtumissa keväällä ja syksyllä.

2013-07-11 14.19.44

Pelastetaan Annalan huvila

Mesenointikampanja on päättynyt

Lämmin kiitos kaikille Annalan huvilan mesenaatti.me-kampanjaan osallistuneille! Kampanja tuotti 62 497 euroa!

Seuraa huvilan tapahtumakalenteria ja Facebook-sivuja.

Hyvän rakentaja Jaana Merenmies: 040 846 5056 jaana.merenmies(a)annalanhuvila.fi
Viestijä Roosa Lindholm: 045 136 0458 roosa.lindholm(a)annalanhuvila.fi
Tuottaja Juulia Niiniranta: 040 773 3033 juulia.niiniranta(a)annalanhuvila.fi

Parhaiten tavoitat meidät puhelimitse arkisin klo 10-16.

Liity Annalan huvilan ystävät  -yhdistykseen

Annalan huvilan ystävät – Pro Annebergs vänner -yhdistys perustettiin hankkimaan rahoitusta Helsingin vanhimman puuhuvilan ostoon ja peruskorjaukseen.

Kun liityt mukaan kannatusyhdistykseen, tuet historiallisen huvilan kunnostamista ja puutarhakulttuurin keskuksen kehittämistä! Valitse itsellesi sopiva jäsenyys ja maksa jäsenmaksu.

Varsinainen jäsen: 20 €/vuosi + liittymismaksu 50 €

Kannattajajäsen: 100 €/vuosi + liittymismaksu 200 €

Pankkitiedot

Maksun saaja: Annalan huvilan ystävät ry

Tili: Nordea FI68 1544 3000 0507 78

Viesti: Nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite

info@annalanhuvila.fi

kollaasi13

Tervetuloa kaikkina vuodenaikoina
Annalan puutarhaan!

Annalan puutarha
Hämeentie 154, rakennus J
040 592 2122 (toiminnanjohtaja)
044 272 1259 (Annalan puutarhuri kesällä)

Tapahtumiin ja tilaisuuksiin liittyvät tiedustelut

annala@hyotykasviyhdistys.fi, 044 272 1259
Toivomme yhteydenottoa  ensisijaisesti sähköpostilla, ellei asia ole kiireinen.

Katso Annalan vuokraaman rakennuksen J paikka kartalla täältä.
Katso tapahtumakalenteri täältä.

Tapahtumien yhteydessä on yleensä myös yhteyshenkilö.

Annalaan on erinomaiset julkiset liikenneyhteydet

Suosittelemme käyttämään julkisia liikennevälineitä ja etenkin Taimitorin, Syystorin ja Joulutorin aikana.

Reittiopas

Kevyen liikenteen reittiopas

Omalla autolla saapuminen. Pysäköinti Hämeentien varteen tai puutarhan omalle parkkipaikalle palsta-alueen idänpuoleiseen päähän. Parkkipaikkoja on niukasti etenkin tapahtumien yhteydessä. Puistoalueelle ajo on kielletty.

Lepoa ja kasvikulttuuria

Annala on puutarhaharrastuspaikan lisäksi levähdys- ja nautintopaikka helsinkiläisille ja kaupunkiin tuleville matkailijoille.

Hyötykasviyhdistys edistää koko Annalan huvila-alueen kehittymistä kaupunkilaisia palvelevaksi puutarhakulttuurin keskittymäksi. Teemme työtä, jotta Annalan koko huvila-alue on tulevaisuudessa kaikille avoin, virikkeellinen ja inspiroiva puutarhaparatiisi.

Annalan puisto tunnetaan näyttävistä perennaistutuksista, jotka ovat upeita lähes tulkoon ympäri vuoden.

Syreenien kukinta-aika on yksi Annalan tähtihetkistä. Lue lisää täältä.

Puutarha- ja kasviaiheiset taidenäyttelyt koristavat Annalan J rakennuksen seiniä.  Teokset voivat olla ripustettuna noin kolme kuukautta. Näyttelytila on taiteilijalle ilmainen. Tiedustelut info@hyotykasviyhdistys.fi.

Ryhmät ja yksityishenkilöt voivat tulla tutustumaan orangerian pelargoneihin ja vanhoihin huonekasveihin sovittuna ajankohtana. Etenkin pelargonien pistokastaimia on myös mahdollisuus ostaa kevään Taimitorilta.

Vanhoja huonekasveja voi tarjota kokoelmiimme kaikkien ihailtavaksi. Valitettavasti meillä ei ole tilaa ottaa vastaan kovin suuria kasveja.

kollash15

mekrki jpeg

Tapahtumat ja kurssit Annalassa

Järjestämme ympäri vuoden kursseja puutarhaan ja kasveihin liittyvistä aiheista. Seuraa tapahtumakalenteriamme.

Touko–syyskuussa Annalassa pyörivät maksuttomat tiistaiteemaillat.

Järjestämme myös tilauksesta maksullisia puutarhakierroksia ryhmille kahvi- ja yrttiteetarjoiluineen. Räätälöimme myös virkistyspäiviä esimerkiksi työporukoille. Suosituimpia aiheitamme ovat:

• Yrttipäivä jalkakylpyineen ja teemaistiaisineen (1/2 päivää)
  • Kukkasidontaa ja kukkien kieltä (2–3 h)
  • Parvekeviljely tai kasvimaan perustaminen
  • Sadosta ruokaa -kokkaussessiot satoaikaan