Annalan puutarha

Annalan puutarha on kaikille avoin, idyllinen puistoalue Helsingin syntysijoilla, Vanhassakaupungissa. Puutarhan kunnostustyöt valmistuivat vuonna 2000. Aluetta hoidetaan Helsingin kaupungin  rakennusviraston kartanoyksikön kanssa.

Hyötykasviyhdistys toimii keltaisessa puutalossa (rakennus J), jossa järjestämme kaikille avoimia kursseja ja tapahtumia. Teemapuutarhat tutustuttavat hyötykasveihin ja luonnonmukaiseen kateviljelyyn. Teemapuutarhojen alue koostuu keittiökasvimaasta, yrttimaasta, värjäyskasveista, Topeliuksen ajan lääkekasveista, perhospuutarhasta ja sidontaan käytettävistä kasveista.

Kokonaisuuteen kuuluu myös historiallinen talvikasvihuone eli orangeria. Siellä hoidamme huonekasvien ja vanhojen pelargonien kokoelmaa. Tunnelmallinen ruukutushuone on kasvivärjäystä, pistokaslisäystä ja kevätkylvöjä varten. Annalan  taimia ja satoa on myynnissä tapahtumissa keväällä ja syksyllä.

Pelastetaan Annalan huvila

Osallistu mesenointikampanjaan 21.12. mennessä

Tule mukaan pelastustalkoisiin varmistamaan Annalan huvilan valjastaminen kaupunkilaisia palvelevaksi puutarhakulttuurin tapahtumapaikaksi. Helsingin vanhin huvila ulkorakennuksineen, kukoistava muotopuutarha ja tyylikäs puisto kertovat ainutlaatuisen puutarhakultuurin tarinaa 1800-luvulta tähän päivään.

Osallistu  täällä.

Seuraa huvilan tapahtumakalenteria ja Facebook-sivuja.

Liity Annalan huvilan ystävät  -yhdistykseen

Annalan huvilan ystävät – Pro Annebergs vänner -yhdistys perustettiin hankkimaan rahoitusta Helsingin vanhimman puuhuvilan ostoon ja peruskorjaukseen. Yhdistyksen tavoitteena on kerätä vuoden 2017 loppuun mennessä 100 000 euroa, jotka tarvitaan huvilan ostamiseen.

Kun liityt mukaan kannatusyhdistykseen, tuet historiallisen huvilan kunnostamista ja puutarhakulttuurin keskuksen kehittämistä! Valitse itsellesi sopiva jäsenyys ja maksa jäsenmaksu.

Varsinainen jäsen: 20 €/vuosi + liittymismaksu 50 €

Kannattajajäsen: 100 €/vuosi + liittymismaksu 200 €

Pankkitiedot

Maksun saaja: Annalan huvilan ystävät ry

Tili: Nordea FI68 1544 3000 0507 78

Viesti: Nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite

info@annalanhuvila.fi ja proannala.gmail.com

web_etusivu_3000x1400_annala2

Tervetuloa kaikkina vuodenaikoina
Annalan puutarhaan!

Annalan puutarha
Hämeentie 154, rakennus J
040 592 2122 (toiminnanjohtaja)
044 272 1259 (Annalan puutarhuri kesällä)

Tapahtumiin ja tilaisuuksiin liittyvät tiedustelut

annala@hyotykasviyhdistys.fi, 044 272 1259
Toivomme yhteydenottoa  ensisijaisesti sähköpostilla, ellei asia ole kiireinen.

Katso Annalan vuokraaman rakennuksen J paikka kartalla täältä.
Katso tapahtumakalenteri täältä.

Tapahtumien yhteydessä on yleensä myös yhteyshenkilö.

Annalaan on erinomaiset julkiset liikenneyhteydet

Suosittelemme käyttämään julkisia liikennevälineitä ja etenkin Taimitorin, Syystorin ja Joulutorin aikana.

Reittiopas

Kevyen liikenteen reittiopas

Omalla autolla saapuminen. Pysäköinti Hämeentien varteen tai puutarhan omalle parkkipaikalle palsta-alueen idänpuoleiseen päähän. Parkkipaikkoja on niukasti etenkin tapahtumien yhteydessä. Puistoalueelle ajo on kielletty.

Lepoa ja kasvikulttuuria

Annala on puutarhaharrastuspaikan lisäksi levähdys- ja nautintopaikka helsinkiläisille ja kaupunkiin tuleville matkailijoille.

Hyötykasviyhdistys edistää koko Annalan huvila-alueen kehittymistä kaupunkilaisia palvelevaksi puutarhakulttuurin keskittymäksi. Teemme työtä, jotta Annalan koko huvila-alue on tulevaisuudessa kaikille avoin, virikkeellinen ja inspiroiva puutarhaparatiisi.

Puutarha- ja kasviaiheiset taidenäyttelyt koristavat Annalan J rakennuksen seiniä.  Teokset voivat olla ripustettuna noin kolme kuukautta. Näyttelytila on taiteilijalle ilmainen. Tiedustelut info@hyotykasviyhdistys.fi.

Ryhmät ja yksityishenkilöt voivat tulla tutustumaan orangerian pelargoneihin ja vanhoihin huonekasveihin sovittuna ajankohtana. Etenkin pelargonien pistokastaimia on myös mahdollisuus ostaa kevään Taimitorilta.

Vanhoja huonekasveja voi tarjota kokoelmiimme kaikkien ihailtavaksi. Valitettavasti meillä ei ole tilaa ottaa vastaan kovin suuria kasveja.

annala_01

Tapahtumat ja kurssit Annalassa

Järjestämme ympäri vuoden kursseja puutarhaan ja kasveihin liittyvistä aiheista. Seuraa tapahtumakalenteriamme.

Touko–syyskuussa Annalassa pyörivät maksuttomat tiistaiteemaillat.

Järjestämme myös tilauksesta maksullisia puutarhakierroksia ryhmille kahvi- ja yrttiteetarjoiluineen. Räätälöimme myös virkistyspäiviä esimerkiksi työporukoille. Suosituimpia aiheitamme ovat:

• Yrttipäivä jalkakylpyineen ja teemaistiaisineen (1/2 päivää)
  • Kukkasidontaa ja kukkien kieltä (2–3 h)
  • Parvekeviljely tai kasvimaan perustaminen
  • Sadosta ruokaa -kokkaussessiot satoaikaan