Vihannesten syyskylväminen

Myös syksyllä on mahdollista kylvää vihanneksia. Etuja ovat sadon aikaistuminen, kevätkosteuden tehokas hyödyntäminen sekä siemenen luonnollinen kylmäkäsittely.
Voit kylvää syksyllä seuraavia vihanneksia; porkkana, palsternakka, tarhamaltsa, mustajuuri, kaurajuuri, juurisikuri ja salaatti.

Näin onnistut :

– Sopiva kylvöajankohta on pohjoisemmassa Suomessa syys-lokakuun vaihde, etelämpänä lokakuun loppu – marraskuun alkupuoli.
– Tee syyskylvöt kohopenkkeihin, näin sadevesi ei jää makaamaan kylvöksien päälle.
– Kylvä siemenet riveihin ja peitä rivit ohuella hiekkakerroksella. Hiekka osoittaa rivien paikat ja pitää maanpinnan kuohkeana.
– Kylvöksiä ei tarvitse erikseen kastella.
– Säänkestävät merkkitikut penkeissä ja viljelykartan laatiminen helpottavat kylvöpaikkojen muistamista keväällä.

HUOM! Nimet toimivat linkkeinä kasvin lisätietoihin verkkokauppaan.

Seuraavia kasveja voi hyvin kylvää jo syksyllä: