hyotykasviyhdistys_yrttikuva01

Kylvön työvaiheet

Kylvä siemenet pussissa olevien ohjeiden mukaan. Huomioi kylvöajankohta, itävätkö siemenet pimeässä vai valossa, itämislämpötilat, itämisajat jne.

Käytä erityistä vähäravinteista kylvömultaa.

Siemenet voi kylvää laatikoihin, ruukkuihin, ruukuntekijän avulla valmistettuihin sanomalehtiruukkuihin tai vaikka pestyihin jogurttipurkkeihin. Tärkeää on, että ne ovat puhtaita ja niissä on reikä pohjassa.

Kylvä siemenet harvaan. Pienet siemenet voi esim. sekoittaa hiekkaan. Tiheä kylvös on aina alttiimpi sienitaudeille. Suuret siemenet ja nopeasti itävät voi kylvää suoraan ruukkuun, 2-3 siementä kuhinkin.

Sirottele turve, hiekkaturve tai puhdas hiekka pimeässä itävien siementen päälle. Nyrkkisääntönä pidetään maa-aineksen paksuudesta sitä, että siemenen päälle siroteltu multa on kaksi osaa sen koosta.

Kastele kylvökset laittamalla kylvöastia (reiällinen) huoneenlämpöiseen veteen. Vesiraja ei saa nousta kuin astian puoleen väliin. Jos kastelee ylhäältä päin, on vaarana, että siemenet lähtevät liikkeelle astian reunoille. Jos kuitenkin kastelet ylhäältä päin, käytä sumutinpulloa. Varo kastelemasta liikaa!

Aseta kylvökset astiaan, joka peitetään muovilla. Tasainen kosteus on välttämätöntä. Pidä kuitenkin huoli hapensaannista. Reiät muovissa takaavat ilman kulun.

Lue vielä hyvin kylvöohjeet. Useat siemenet itävät noin 20–24 asteessa. Siksi kylvöastiat on laitettava lämpöiseen paikkaan. Ikkunalaudalla ruukun pohjalämpö saattaa olla ikkunanraoista tulevan kylmän ilman johdosta liian matala. Siksi on hyvä laittaa kylvökset eristävään styroxlaatikkoon, joita käytetään esim. eineksien kuljetuksessa. Lähikauppias antaa niitä varmasti mielellään ja ilmaiseksi. Ne kun menevät roskiin.

Ennen maaliskuuta kylvettävät siemenet tarvitsevat lisävaloa. Hyvin varustetut sähköliikkeet osaavat opastaa ns. kasvilamppujen valinnassa.

Seuraa kylvöksiä päivittäin ja suorita tarvittavat hoitotoimenpiteet.

Taimien koulinta

Taimet koulitaan heti, kun sirkkalehtien jälkeen ensimmäinen varsinainen lehtipari on kasvanut.

Kastele koulittavat taimet päivää ennen koulintaa.

Irrota taimet istutuspuikon kapeammalla päällä ja tartu vasemman käden sormilla kiinni yhdestä taimen lehdestä, ei varresta.

Istuta ne sitten yksitellen omiin ruukkuihinsa, joka on täytetty esim. biodynaa-misella mullalla.

Multaan tehdään kolo istutuspuikon paksummalla päällä, taimi asetetaan koloon hiukan aikaisempaa syvemmälle. Multa tiivistetään kevyesti, koska kehittyvien juurien tulee saada ilmaa.

Taimien juuria ei saa taittaa kaksinkerroin: juurista on parempi nipsaista pala pois, kuin taittaa niitä.

Taimet sijoitetaan valoisaan paikkaan, ei suoraan aurinkoon (+15–18 astetta). Huom. pohjalämpö!

Taimet pidetään tasaisen kosteana. Kasteluveden tulee olla puhdasta ja haaleaa, ei suoraan kylmävesihanasta.

TAIMIEN KARAISU

Taimikasvatuksen loppuvaiheessa, noin viikkoa ennen ulosistutusta, aloitetaan taimien karaisu.

Karaisu on tehtävä vähitellen, koska taimissa on käynnissä nopea kehitys, ja liian nopea lämpötilan laskeminen aiheuttaa kasvun pysähdyksen. Peiteharso on tässä hyvänä apuna.

Mitä huonompiin olosuhteisiin taimet joutuvat, sitä alhaisemmissa lämpötiloissa niitä on karaistava.