Talventähdet

Vintergäck

Eranthis

Leinikkikasveihin (Ranunculaceae)kuuluva talventähti on kotoisin Italiasta. Se kasvaa luonnonvaraisena myös Balkanilta, Turkista, Pohjois-Iranista ja Afganistanista. Lajinimi hyemalis tulee latinan sanasta hiemis, joka tarkoittaa talvea ja viittaa kukinta-aikaan. Lajia on viljelty Euroopassa jo 1500-luvun lopussa. Uppsalan kasvitieteellisessä puutarhassa sitä oli 1658.

Se kuuluu varhaisimpiin kevätkukkijoihimme.

Paras istutuspaikka on puolivarjoinen kivikkopuutarha. Koska kukinta-aika on hyvin aikaisin, sitä

voi käyttää peitekasvina kukkaryhmissä. Suotuisina vuosina se voi kukkia EteläSuomessa jo maaliskuussa.

Istutusaika on syys-lokakuussa 5cm:n syvyyteen tiheään, n. 4-5cm:n välein. Mukuloita on hyvä liottaa vuorokauden verran ennen istutusta. Sivumukuloita kehittyy runsaasti, jotka kukkivat jo seuraavana vuonna. Talventähtiä voi lisätä myös siemenistä. Niitä kehittyy runsaasti jo kesäkuun alussa. Ne on hyvä kylvää heti, tosin ne itävät vasta seuraavana keväänä. Viihtyessään talventähti muodostaa mattomaisia alueita ja kukkii vuodesta toiseen.

Valitse näistä:

Tuotteita ei ole saatavissa tällä hetkellä.