Ziemiai 100 g 1299

Ziemiai on latvialainen, melko suurikyntinen ja lempeän aromikas talvivalkosipuli. Muiden talvivalkosipulien tapaan se on ’jäykkäniskainen’ eli sitä ei voi letittää. Olemme saaneet hyviä kokemuksia sen kasvattamisesta Oulun eteläpuolisessa Suomessa.

Tilaus 100 gramman annoksissa kokonaisina sipuleina. Sipulien ja kynsien koko vaihtelee.

Saapuu puotiimme syyskuun alussa.

Kodaver 100 g 1307

Virolainen kanta on ostettu Tarton maatalousyliopiston vihannesviljelyn opettajalta ja tutkijalta, joka on itse viljellyt ne Peipsijärven läheisyydessä.

Neuvostoliiton aikana Virossa oli 3-4 eri talvivalkosipulilajiketta, jotka myöhemmin ovat sekoittuneet. Virolainen istukkaan toimittajamme on viljellyt sitä Kodaverissa, siitä nimi hänen kannalleen, se on siis ns paikallinen lajike. Se kasvaa suureksi ja kynnet ovat aromikkaita. Uloimmassa kerroksessa on enemmän tai vähemmän violetteja raitoja muistuttamassa esiäiti Alexandrasta.

Tilaus 100 gramman annoksissa, sipulien ja kynsien koko vaihtelee.

Talvivalkosipuli saadaan varastoon ja puutarhapuotiin syyskuun alkupäivinä.

Aleksanda 100 g 1533

Suomessa jo lähes 100 vuotta viljelty, aromikas, isokyntinen talvivalkosipuli. Tunnusmerkkinä kynsien pinnassa on usein voimakasta purppuraista viivoitusta. Epäillään olevan alkujaan lajiketta ’Giant Russian’. Maku hyvin lempeä, voimakas, mutta ei pistävän vahva. Ns ’jäykkäniskainen’, ei sovellu letitykseen.

Tilattavissa 100 gramman erissä.

Saadaan puotiin syyskuun alkupäivinä.