Katselmukset palstoilla

Hyötykasviyhdistyksen puutarhuri kiertää yhdistyksen hallinnoimilla palsta-alueilla kaksi kertaa vuodessa.

Kevään katselmukset

Katselmukset ajoittuvat touko-kesäkuun vaihteeseen . Tule tapaamaan puutarhuria infopisteelle. Hyötykasviyhdistyksen puutarhuri kiertää palstat infotuokion jälkeen.

Keväällä katsotaan, että palsta on otettu viljelyyn ja syksymmällä tarkistetaan, että palstaa on hoidettu kesän aikana ohjeiden mukaan. Jos kierroksella havaitaan huomautettavaa, viljelijä voi saada muistutuksen. Useista huomautuksista voi seurata palstan menettäminen.

Yleensä suurin osa palstoista on hyvin hoidettuja. Muistutuksia yleensä joudumme jakamaan jonkin verran, jos palstalla esiintyi selviä isokokoisten rikkakasvien peittämiä alueita tai jos aluetta ei oltu viljelty ennen toukokuun loppua. Paikoitellen käytävät olivat huonosti erottuvia tai tukossa. Joitakin aiheettomia huomautuksia tuli, etupäässä vajavaisista palstamerkinnöistä johtuen.

Pyrimme jatkossakin toteuttamaan viljelijöiden esittämiä tarpeita resurssien salliessa. Jätelavoja ei ole tarkoitus tilata vuosittain.  Periaate on:  ”Mitä tuot tullessasi, sen jaksat viedä poiskin.’’

Muistutusten tarkoitus ei ole rajoittaa viljelijöiden luovuutta. Ymmärrämme myös erilaisia elämäntilanteita: joskus kierroksen aikana voi viljelijä olla matkoilla, kotona on remontti tai jokin muu asia, joka väliaikaisesti estää palstakäynnit. Tästäkin syystä kerromme tarkastuskäyntien ajankohdat etukäteen palstakirjeessä, kotisivuilla ja Pähkylässä.

Toivommekin, että viljelijä ilmoittaa meille, jos hoidossa on hankaluuksia. Tällöin tiedämme, että tilanne on vain väliaikainen. Jatkuvaa palstan laiminlyöntiä emme voi kuitenkaan katsoa läpi sormien.

Keväällä muistutuksen saaneet palstat tarkastetaan heinäkuussa, jotta voidaan varmistaa, että palstaa viljellään ja ongelmiin on puututtu. Jos asiat eivät ole edelleenkään kunnossa eikä perusteltua syytä ole annettu, palstatoimikunta päättää kokouksessa palstan irtisanomisesta, jos kehno tilanne on jatkunut jo toista vuotta.

Velvollisuutemme on muistuttaa kaupungin asettamista säännöistä. Hoitamattomat palstat ovat palstanaapureiden yleisin valituksen aihe. On oikeudenmukaista viljely-yhteisöä kohtaan, että palstaa viljellään asianmukaisesti. Ei ole mukavaa, kun rikkaruohot leviävät naapurin puolelta omalle palstalle.

Käytävien hoidosta

Melko yleinen rikkomus on viritellä viljelyksiä raja-vyöhykkeen käytävälle. Sääntöjen mukaan kumpikin viljelijä luovuttaa 30 senttiä käytävälle, ja molemmat huolehtivat omat puolensa hoidosta.

Käytävän voi kattaa esimerkiksi hakkeella, oljella tai katekankaalla. Oljen tai hakkeen alle voi laittaa vaikka sanomalehtiä, jotta rikkaruohot pysyvät pidempään poissa.

Monen palstan edessä oleva hiekkatie kuuluu myös pitää rikkaruohottomana. Homma hoituu tarkoitukseen sopivalla työkalulla, kuten esim. heilurihara, rikkaruohorauta tai möyhennyskuokka juuriterällä. Rautaharavallakin saa paljon aikaan. Kannattaa katsoa, etteivät monivuotisten kasvien siemenet tai juurivesat pääse leviämään käytävälle!

Vieraslajeja kuten lupiinia tulee pitää silmällä eikä päästää käytäville leviämään.

Vieraslajeja, kuten lupiinia, tulee pitää silmällä eikä päästää käytäville leviämään.

Palstatoimikunnat

Kannustamme Hyötykasviyhdistyksen palstaviljelijöitä perustamaan keskuudessaan palstatoimikuntia, jotka järjestävät esimerkiksi yhteistalkoita,  myyjäisiä ja muuta yhteistoimintaa.

Toimikunnan tehtävänä on toimia myös Hyötykasviyhdistyksen yhdyslinkkinä, järjestää kevättalkoot ja syyskokous sekä toimia uusien viljelijöiden tukihenkilöinä ja järjestää tarvittavat yhteistilaukset.

Yhdistys toivoo, että toimikunta on kolmihenkinen ja vähintään yksi jäsen vaihtuisi vähintään kolmen vuoden välein. Palstatoimikunta voi tilata Hyötykasviyhdistyksen siemeniä enintään 40 eurolla/toimikuntavuosi.

Jos olet valmis toimikuntaan tai haluat ehdottaa tehtävään palstanaapuria hänen suostumuksellaan, ota yhteyttä, info@hyotykasviyhdistys.fi

Palstakisällit ja palstakonkarit

Jos haluat saada apua omalle palstallesi ja jakaa omaa osaamistasi  nuoremmalle tai vasta-alkajalle, ilmoittaudu palstakonkariksi!

Omasta palstasta haaveileva voi puolestaan tarjoutua palstakisälliksi. Kisälli voi auttaa konkaria ja saada palkakseen kokemusta ja osan sadosta.

Hyötykasviyhdistys:

• kokoaa listaa kisälleiksi ja konkareiksi haluavista ja välittää yhteystietoja. Jos yhteinen sävel löytyy,  yhteistyö voi alkaa.

• toimittaa valmiin sopimuspohjan yhteisten pelisääntöjen sopimiseen.

• yhteystiedot:  puh. 040 455 7142 tai info@hyotykasviyhdistys.fi.

Olkipaaleja myynnissä

Olkipaaleja  on mahdollisuuksien mukaan saatavilla Annalassa.

Paalin koko on 1  x 0,4 m x 0,3 m. Paali mahtuu 200 l jätesäkkiin.

Voit maksaa paalit nettikauppaan. Saat sähköpostilla ohjeet paalien noutamiseen Annalasta, Hämeentie 154, Helsinki.